Psst! Gdzie się tak spieszysz? Zwolnij.

Jak wspomóc trawienie. 11 sposobów.

Jak wspomóc trawienie

Problemy z układem pokarmowy mają swoje odzwierciedlenie w naszym samopoczuciu. To między innymi refluks, wzdęcia, skurcze czy zespół jelita drażliwego, ale nie tylko. Kłopoty trawienne mogą przynieść nam dużo więcej niekorzystnych skutków niż mogłoby nam się wydawać. Mogą to być problemy skórne, gorszy nastrój czy obniżona odporność. W takim razie jak możemy wspomóc trawienie? Jak zadbać o nasz układ trawienny?

Na czym polega trawienie?

To niezwykle fascynujący i skomplikowany zarazem proces, który zaczyna się już w naszej buzi. To tam podczas spożywania posiłku zwiększa się wydzielanie śliny zawierającej enzym trawienny. Kolejne procesy zachodzą w żołądku. Tam pokarm ulega częściowemu strawieniu. Dalsze trawienie przebiega w jelicie cienkim, a pewna część witamin oraz woda wchłaniana jest już w jelicie grubym.

Dlaczego warto dbać o układ pokarmowy?

Układ pokarmowy inaczej zwany układem trawiennym odpowiedzialny jest za przetwarzanie posiłków, które spożywamy w składniki odżywcze trafiające w dalszej kolejności do naszego krwiobiegu. Troszcząc się o swój układ pokarmowy zapobiegamy ryzyku rozwoju wielu groźnych chorób oraz dbamy o swoje lepsze samopoczucie.

Komórki odpowiadające za odporność naszego ciała znajdują się głównie w jelitach.

Wspomaganie trawienia, czyli sposoby na lepsze trawienie.

Aby nasz układ trawienny nie był zbyt przeciążony możemy wdrożyć proste i praktyczne nawyki. Oto one.

Jedz kiszonki na trawienie

Kiszonki to w pełni naturalne probiotyki, które odpowiadają za lepszą przemianę materii. Są świetnym sposobem na odbudowę flory jelitowej po przebytej antybiotykoterapii. Kiszone warzywa zawierają całą gamę witamin i składników mineralnych, które wspierają nasz układ trawienny.

Przeczytaj to: Postaw na kiszonki. Postaw na zdrowie!

Jedz posiłki gotowane i duszone.

Posiłki duszone i wolno gotowane są przede wszystkim dużo bardziej lekkostrawne. Dodatkowo zachowują one dużo więcej składników odżywczych niż ma się to w przypadku tradycyjnego smażenia.

Jeśli interesujesz się zdrowym odżywianiem dowiedz się więcej o wolnym gotowaniu (slow cook) i wolnowarach.

Unikaj produktów smażonych, wysokoprzetworzonych i napojów gazowanych.

Smażone produkty są ciężkostrawne i obciążają nasz układ trawienny. Aby zadbać o jelita ważne jest również wykluczenie lub chociaż ograniczenie produktów takich jak cukier i przetworzona żywność. Unikaj więc słodyczy i fast foodów. Warto też ograniczyć picie mocnej kawy, herbaty oraz wykluczyć picie napojów gazowanych.

Pij codziennie wodę z cytryną

Szklanka ciepłej wody z wyciśniętym sokiem cytryny zwiększa produkcję kwasu żołądkowego i żółci, których potrzebujemy do rozkładania pokarmów i wchłaniania ich składników odżywczych.

Jeśli nie przepadasz za jedzeniem śniadania to szklanka letniej wody z wyciśniętą do niej cytryną powinna pobudzić twój apetyt.

Spożywaj posiłki wolno na poprawę trawienia

Proces trawienia rozpoczyna się już w ustach i jest on bardzo ważny dla naszego układu pokarmowego. Ślina zawiera enzymy trawienne, które zaczynają rozkładać pokarm zanim trafi on do żołądka. Dlatego nie spiesz się podczas posiłku.

Dokładnie przeżuwaj jedzenie

Staraj się dokładnie przeżuć każdy kęs jedzenia. Jeśli tego nie zrobisz twój żołądek będzie miał znacznie trudniejsze zadanie podczas trawienia. Źle pogryzione kawałki pożywienia obciążają układ trawienny, a niedokładnie strawione jedzenie może powodować uczucie wzdęcia, niestrawności i gazy.

Włącz do diety produkty bogate w błonnik

Mowa tu o produktach zbożowych, warzywach i owocach. Dobrym źródłem błonnika są także nasiona roślin strączkowych (groch, fasola). Jeśli te pokarmy są w twojej diecie nowością wprowadzaj je stopniowo aby zminimalizować skutki uboczne (wzdęcia, zaparcia, bóle brzucha).

Pij odpowiednią ilość wody i popraw swoje trawienie.

Picie około 2 litrów wody dziennie wspomaga układ trawienny i dba o prawidłową perystaltykę jelit. Ale nie tylko. Z piciem wody wiąże się całe mnóstwo korzyści dla naszego zdrowia i samopoczucia.

Przeczytaj to: 15 korzyści z picia wody

Jedz regularnie i spożywaj małe porcje

Regularne spożywanie niedużych posiłków sprawia, że twój układ trawienny pracuje cały czas i dostarcza ci ciągle energię. Dodatkowo organizm przyzwyczaja się do pór posiłków i zaczyna wytwarzać hormony trawienne wspomagające trawienie. Zgodnie z zasadą zdrowego żywienia najlepiej jest przyjmować 4-5 posiłków dziennie.

Wprowadź aktywność fizyczną

Nawet najmniejsza aktywność fizyczna pobudza nasz układ trawienny do działania. Należy jednak mieć na uwadze, aby wybierać taki rodzaj aktywności fizycznej, która nie jest zbyt obciążająca dla naszego organizmu. Może to być na przykład szybki marsz. Niewskazane jest też ćwiczyć tuż po spożyciu posiłku.

Włącz do diety zioła i przyprawy

Niektóre zioła i przyprawy wspomagają pracę jelit i poprawę trawienia. Warto je wprowadzić do swojej diety jeśli tylko zdarzy się taka okazja. Zioła wspomagające trawienie to między innymi mięta, koper włoski i szałwia. Przyprawy, które warto włączyć do diety to bazylia, cynamon, estragon, imbir, oregano, pieprz czy tymianek.

Pamiętaj, że w przypadku problemów zdrowotnych powyższe wskazówki nie mogą zastąpić profesjonalnej porady z lekarzem. Traktuj je wyłącznie jako profilaktykę zdrowotną.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.