Witamina B6. Dlaczego jest tak ważna dla naszego organizmu.

Zdrowe kanapki z serkiem i warzywami ucięte w trójkąty
foto: unsplash.com, Kate Hliznitsov


Jak ważne są witaminy dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu wiemy chyba wszyscy. Ich niedobór może przyczyniać się do powstawania chorób i złego samopoczucia. Tak właśnie jest z witaminą B6. Ta znana dopiero od niespełna 100 lat witamina z grupy B, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania. Dlaczego jest tak ważna dla naszego organizmu?

Za co odpowiada witamina B6?

Ta zwana także pirydoksyną witamina jest rozpuszczalna w wodzie. Dzięki temu nasz organizm wchłania ją z przewodu pokarmowego i magazynuje w mięśniach i wątrobie. To ona właśnie odpowiada za prawidłową przemianę białka i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Dodatkowo reguluje ciśnienie krwi i odpowiada za prawidłową pracę mięśnia sercowego. Ale to nie wszystko.

Witamina B6 jest niezbędna do przemiany glukozy w glikogen oraz za jego rozkład w mięśniach oraz w produkcji hemoglobiny. To ona także ma ogromny wpływ na naszą odporność i produkcję przeciwciał.

Dietę bogatą w witaminę B6 powinny stosować przyszłe mamy, bowiem według amerykańskich badań witamina B6 odgrywa kluczową rolę w stymulowaniu rozwoju mózgu i wspiera układ immunologiczny.

Jest wykorzystywana również przy leczeniu depresji poporodowej i zespole napięcia przedmiesiączkowego.

Szczęśliwa kobieta
foto: unsplash.com, Radu Florin

Jakie są objawy niedoboru witaminy B6?

Jeśli nie możesz poradzić sobie z nawracającym zapaleniem błony śluzowej (opryszczka, zajady) może być to objaw niedoboru pirydoksyny. Za stany depresyjne i nocne skurcze też odpowiada brak witaminy B6.

Nie lekceważmy tych symptomów, a sięgnijmy po produkty bogate w tę witaminę. Długotrwały niski poziom pirydoksyny może prowadzić nawet do kamicy nerkowej, niedokrwistości. Co prawda lekarze rzadko diagnozują te choroby jako wyłączną przyczynę niedoboru B6, jednak warto zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę.

Które produkty zawierają najwięcej pirydoksyny?

Aby utrzymać prawidłowy poziom witaminy B6 powinniśmy do swojej diety wprowadzić produkty bogate w tę witaminę. Są to przede wszystkim fasola, tłuste ryby (makrela, łosoś) soja, drób, brokuły brukselka, marchew, pieczywo pełnoziarniste, jajka czy banany. Nie zapominajmy również, że cennym źródłem witaminy B6 jest kasza gryczana.

W miarę możliwości kupujmy produkty ekologiczne. Dam nam to pewność, że w nie znajdują się w nich nawet śladowe ilości niezdrowych pestycydów.

Podusmowując

Jeśli nasza dieta jest urozmaicona i bogata w warzywa, owoce oraz inne produkty wymienione powyżej, nie powinniśmy martwić się niedoborem pirydoksyny. Bądźmy jednak czujni na sygnały wysyłane nam przez organizm. Dbajmy o siebie. Starajmy się odżywiać zdrowo, ale przede wszystkim podchodźmy do tego holistycznie i zmieńmy nawyki.

W końcu zdrowy styl życia jest lepszy niż każda dieta cud.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.