Witamina B6. Dlaczego jest tak ważna dla naszego organizmu.

Zdrowe kanapki z serkiem i warzywami ucięte w trójkąty
foto: unsplash.com, Kate Hliznitsov


Jak ważne są witaminy dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu wiemy chyba wszyscy. Ich niedobór może przyczyniać się do powstawania chorób i złego samopoczucia. Tak właśnie jest z witaminą B6. Ta znana dopiero od niespełna 100 lat witamina z grupy B, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania. Dlaczego jest tak ważna dla naszego organizmu?

Za co odpowiada witamina B6?

Ta zwana także pirydoksyną witamina jest rozpuszczalna w wodzie. Dzięki temu nasz organizm wchłania ją z przewodu pokarmowego i magazynuje w mięśniach i wątrobie. To ona właśnie odpowiada za prawidłową przemianę białka i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Dodatkowo reguluje ciśnienie krwi i odpowiada za prawidłową pracę mięśnia sercowego. Ale to nie wszystko.

Witamina B6 jest niezbędna do przemiany glukozy w glikogen oraz za jego rozkład w mięśniach oraz w produkcji hemoglobiny. To ona także ma ogromny wpływ na naszą odporność i produkcję przeciwciał.

Dietę bogatą w witaminę B6 powinny stosować przyszłe mamy, bowiem według amerykańskich badań witamina B6 odgrywa kluczową rolę w stymulowaniu rozwoju mózgu i wspiera układ immunologiczny.

Jest wykorzystywana również przy leczeniu depresji poporodowej i zespole napięcia przedmiesiączkowego.

Szczęśliwa kobieta
foto: unsplash.com, Radu Florin

Jakie są objawy niedoboru witaminy B6?

Jeśli nie możesz poradzić sobie z nawracającym zapaleniem błony śluzowej (opryszczka, zajady) może być to objaw niedoboru pirydoksyny. Za stany depresyjne i nocne skurcze też odpowiada brak witaminy B6.

Nie lekceważmy tych symptomów, a sięgnijmy po produkty bogate w tę witaminę. Długotrwały niski poziom pirydoksyny może prowadzić nawet do kamicy nerkowej, niedokrwistości. Co prawda lekarze rzadko diagnozują te choroby jako wyłączną przyczynę niedoboru B6, jednak warto zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę.

Które produkty zawierają najwięcej pirydoksyny?

Aby utrzymać prawidłowy poziom witaminy B6 powinniśmy do swojej diety wprowadzić produkty bogate w tę witaminę. Są to przede wszystkim fasola, tłuste ryby (makrela, łosoś) soja, drób, brokuły brukselka, marchew, pieczywo pełnoziarniste, jajka czy banany. Nie zapominajmy również, że cennym źródłem witaminy B6 jest kasza gryczana.

W miarę możliwości kupujmy produkty ekologiczne. Dam nam to pewność, że w nie znajdują się w nich nawet śladowe ilości niezdrowych pestycydów.

Podusmowując

Jeśli nasza dieta jest urozmaicona i bogata w warzywa, owoce oraz inne produkty wymienione powyżej, nie powinniśmy martwić się niedoborem pirydoksyny. Bądźmy jednak czujni na sygnały wysyłane nam przez organizm. Dbajmy o siebie. Starajmy się odżywiać zdrowo, ale przede wszystkim podchodźmy do tego holistycznie i zmieńmy nawyki.

W końcu zdrowy styl życia jest lepszy niż każda dieta cud.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Więcej inspiracji
kobieta trzymająca balony
10 ciekawych pomysłów na wieczór panieński.