Zioła i przyprawy, które musisz mieć w swojej kuchni.

sproszkowane przyprawy


Czy wyobrażasz sobie jakąkolwiek potrawę bez przypraw i ziół? Jeśli tak to koniecznie musisz to zmienić. Przyprawy doskonale zastępują chemiczne wzmacniacze smaku i sztuczne barwniki a przy tym są po prostu zdrowe. Zioła i przyprawy znakomicie podkreślają smak dania i pobudzają naszą wyobraźnię. Których więc ziół i przypraw nie powinno zabraknąć w Twojej kuchni?

Zielona pietruszka

pietruszka z cytryną
fot: Lindsay Moe, Unsplash

To jedno z najpopularniejszych ziół polskiej kuchni. Możesz ją śmiało dodawać niemal do wszystkiego, nawet do kanapek. Pietruszka nadaje potrawie świeżości, zwłaszcza gdy posypiesz nią danie na chwilę przed zjedzeniem. Pietruszka to skarbnica witamin i minerałów. To w niej właśnie znajduje się bogactwo witaminy C i A oraz wapń, żelazo, magnez i potas. Idealna do dań mięsnych, rybnych, sosów i oczywiście do rosołu. Pietruszka wzmacnia odporność i witalność.

Czosnek

Trzy główki czosnku
foto: unsplash.com, Mike Kenneally

Niepowtarzalny aromat czosnku doceniany jest niemal na całym świecie. Ten granulowany różni się od swojego świeżego brata tym, że posiada mniej intensywny zapach. Poza tym czosnek suszony zawiera te same witaminy i składniki mineralne, co świeży czosnek. Dzięki swoim właściwościom bakteriobójczym słusznie uchodzi za naturalny antybiotyk. Czosnek ma również właściwości antynowotworowe i chroni organizm przed zawałami i udarami. Substancje prozdrowotne sprawiają, że czosnek jest zaliczany do Superfood.

Systematyczne spożywanie czosnku sprawia, że Nasz organizm starzeje się wolniej. Wszystko dzięki ogromnej ilości antyutleniaczy, które w sobie zawiera.

Idealnie nadaje się do przyprawiania ryb, zup czy sosów. Jest również niezastąpiony podczas przygotowywania marynat mięsnych.

Kurkuma

kurkuma
fot: Tamanna Rumee, Unsplash.com

Znamy ją świetnie jako dodatek kuchni indyjskiej. Suszona ma piękny intensywnie żółty kolor i doskonale nadaje się do wydobycia smaku naszych rodzimych dań. Warto jej używać często, bowiem badania dowiodły że znajdująca się w niej kurkumina ma silne działanie antynowotworowe i przeciwzapalne. Świetnie podkreśla smak dań mięsnych, rybnych, z jajkami czy roślinami strączkowymi. Jest lekkostrawna i pomaga zwalczyć poziom złego cholesterolu.

Aby zwiększyć nawet 2000 krotnie wchłanianie kurkuminy należy ją łączyć z pieprzem lub papryką chilli.

Pieprz cayenne

fot: Ayaneshu Bhardwaj, Unsplash.com

Tą przyprawę wyrabia się z suszonej ostrych papryczki Cayenne, kuzynki meksykańskiej papryczki jalapeño. W swoim składzie zawiera kapsaicynę dlatego pieprz cayenne jest niezwykle ostry. Przyprawę tą warto używać w diecie odchudzającej gdyż przyspiesza metabolizm. Pieprz cayenne działa również przeciwzapalnie, przeciwbólowo i antyrakowo. Idealnie nadaje się jako przyprawa do wszelkiego rodzaju zapiekanek, sosów, dressingów. Z powodzeniem można przyprawiać nim również mięso oraz warzywa.

Bazylia

bazylia
fot: Tone Høines, Unsplash.com

Znamy ją chyba wszyscy. Jest podstawą kuchni włoskiej, w które stanowi niezbędny dodatek do wielu dań. Świetnie wydobywa smak potraw mięsnych i jest głównym składnikiem tak cenionego przez nas pesto. Ale listki bazylii możemy też znaleźć w lemoniadzie. Jej orzeźwiający smak doskonale gasi pragnienie. Bazylia to zioło, które można z powodzeniem używać także do ozdabiania potraw. Warto wiedzieć również, że bazylia poprawia trawienie i świetnie wspomaga metabolizm.

Cynamon

cynamon w laskach
Fot: Mae Mu, Unsplash

Niektórzy nie wyobrażają sobie kuchni bez cynamonu. To aromatyczna, korzenna przyprawa, która świetnie podkreśla smak niemal każdego dania. Doskonale łączy się z gałką muszkatołową i imbirem. Badania potwierdzają, że ma również działanie antynowotworowe, wspomaga odchudzanie i zwalcza trądzik. Najlepiej zaopatrywać się w cynamon cejloński, który posiada w sobie minimalne ilości kumaryny, w przeciwieństwie do najbardziej popularnego w naszym kraju cynamonu Cassia pochodzącego z Chin. Kumaryna w zbyt dużych ilościach jest szkodliwa dla naszej wątroby i nerek.

Imbir

imbir, korzeń
fot: Lawrence Aritao, Unsplash.com

Ta przyprawa może również poszczycić się niezwykle silnymi właściwościami przeciwzapalnymi i przeciwbólowymi. Duża ilość antyoksydantów sprawia, że imbir eliminuje wolne rodniki w naszym organizmie. Ma on więc działanie antynowotworowe. Imbir jest bardzo popularny w kuchni azjatyckiej. Ma przyjemny, odświeżający choć nieco ostry smak. Imbir marynowany jest częstym dodatkiem do sushi. Jego zadaniem jest oczyszczenie kubków smakowych. W rodzimych warunkach dobrze komponuje się z wieloma warzywami: marchewką, burakiem czy dynią. Świetnie się sprawdzi również jako przyprawa do mięsa.

Mięta

liście mięty
fot: Mick Haupt, Unsplash.com

Listek mięty do lemoniady? Czemu nie! Mięta jest ziołem o niezwykle aromatycznym zapachu. Działa orzeźwiająco i łagodzi stresy. Świeża mięta jest bogatym źródłem wielu witamin, między innymi witaminy A,C oraz kwasu foliowego. Zawiera też wiele minerałów i jest źródłem bogatym w sporą ilość antyoksydantów.

Próbowałeś kiedyś herbaty ze świeżej mięty? Jeśli nie koniecznie spróbuj! Zalej wrzątkiem umyte listki świeżej mięty i delektuj się smakiem oraz zapachem herbaty.

Podsumowując

Bez przypraw i aromatycznych ziół nasza kuchnia byłaby banalna, a dania powtarzalne. Dlatego warto po nie sięgać na co dzień. Dla zdrowia i urody. Pamiętaj jednak, aby wszystko stosować z umiarem. Zbyt duże ilości niektórych przypraw zamiast wspomóc Twój organizm mogą Ci zaszkodzić.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Więcej inspiracji
Krakowskie obwarzanki na wystawie sklepowej
Jakich dań regionalnych koniecznie musisz spróbować w różnych regionach Polski?