Psst! Gdzie się tak spieszysz? Zwolnij!
Superfoods
Fot. Sonny Mauricio. Unsplash.com

11 superfoods, które powinny na stałe zagościć w Twojej kuchni!

Nazwą suprefoods określa się żywność szczególnie bogatą w składniki odżywcze, witaminy, minerały i przeciwutleniacze, które przynoszą wiele korzyści dla naszego organizmu. Choć termin superfoods nie jest naukowym terminem medycznym, to bez wątpienia warto wprowadzić tę żywność do swojej diety. Z całą pewnością produkty określane mianem superfoods przynoszą liczne korzyści dla zdrowia i mogą pomóc w poprawie ogólnego samopoczucia. Oto 11 produktów, które powinny na stałe zagościć w Twojej kuchni.

Kurkuma

kurkuma, zdrowe przyprawy
fot: Tamanna Rumee, Unsplash.com

Kurkuma jest uważana za jedno z popularnych superfoods ze względu na jej liczne korzyści zdrowotne. Kurkuma jest przyprawą pochodzącą z korzenia rośliny Curcuma longa. Jest często stosowana w kuchni azjatyckiej, zwłaszcza w kuchni indyjskiej. Głównym składnikiem aktywnym w kurkumie jest kurkumina, która ma silne właściwości przeciwzapalne, przeciwutleniające i prozdrowotne.

Warto podkreślić, że korzyści zdrowotne kurkumy mogą być lepiej wykorzystane, gdy jest ona spożywana w połączeniu z czarnym pieprzem. Czarny pieprz zawiera związek zwany piperyną, który może zwiększać wchłanianie kurkuminy w organizmie.

Spirulina

Spirulina
Fot. Bakd&Raw by Karolin Baitinger. Unsplash.com

Spirulina to rodzaj mikroskopijnej algi niebiesko-zielonej, która rośnie w słonych wodach i jest znana ze swojego bogactwa w białko, witaminy, minerały i inne związki biologicznie aktywne. Spirulina może pomóc w oczyszczeniu organizmu z toksyn, wspomaga zdrową skórę i wspiera układ immunologiczny.

Orzechy włoskie

orzechy włoskie
Fot. Tom Hermans. Unsplash.com

Orzechy włoskie z pewnością powinny na stałe zagościć w Twojej kuchni. Są bardzo popularnym superfoods ze względu na bogactwo składników odżywczych i korzyści zdrowotne jakie daje ich spożywanie.

Orzechy włoskie są bogate w zdrowe tłuszcze, zwłaszcza nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak kwasy omega-3 i omega-6. Te tłuszcze są korzystne dla zdrowia serca i mogą pomóc w regulacji poziomu cholesterolu. Kwasy tłuszczowe omega-3 obecne w orzechach włoskich wspierając też zdrowie mózgu, poprawiając funkcje poznawcze i koncentrację. Zawierają także przeciwutleniacze, takie jak witamina E i polifenole.

Jarmuż

Jak wzmocnić odporność? Jedząc dużo witaminy C, która znadjuje się na przykład w jarmużu.
foto: unsplash.com, Adolfo Félix

Jarmuż ma intensywny smak i może być spożywany na surowo w sałatkach lub smoothie, bądź gotowany, duszony, a nawet pieczony (chipsy jarmużowe).

Jarmuż jest źródłem witamin i minerałów, zwłaszcza witaminy A, K i C. Pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i wspiera układ odpornościowy. Jarmuż zawiera też luteinę i zeaksantynę, które są korzystne dla zdrowia naszych oczu.

Siemię lniane

Siemię lniane - superfoods
Fot. Karyna Panchenko. Unsplash.com

Siemię lniane to małe, brązowe lub złote nasiona pochodzące z rośliny lnu zwyczajnego (Linum usitatissimum). Są one bogate w błonnik, który wspomaga zdrową pracę jelit. Siemię lniane jest także jednym z najlepszych roślinnych źródeł kwasów tłuszczowych omega-3, zwłaszcza kwasu alfa-linolenowego (ALA). Omega-3 są korzystne dla zdrowia serca, mózgu i układu nerwowego.

Siemię lniane można spożywać w różnych formach, na przykład jako dodatek do płatków śniadaniowych, jogurtu, smoothie, ciast czy wypieków. Ważne jest, aby mielić siemię lniane przed spożyciem, ponieważ skorupka nasion jest trudna do strawienia.

Imbir

imbir, korzeń
fot: Lawrence Aritao, Unsplash.com

Imbir należy do superfoods i jest wykorzystywany jako przyprawa i zioło lecznicze w wielu kuchniach na całym świecie. Imbir zawiera związki, takie jak gingerol, które mają silne właściwości przeciwzapalne. Gingerol obecny w imbirze może także pomagać w rozszerzaniu naczyń krwionośnych i poprawiać krążenie krwi.

Imbir można spożywać na wiele sposobów, włączając go do potraw, napojów (takich jak herbata imbirowa) oraz soków.

Oliwa z oliwek

Fot. Juan Gomez. Unsplash.com

Oliwa z oliwek jest bez wątpienia jednym z najbardziej cenionych i uznanych superfoods. Jest powszechnie wykorzystywana w kuchni śródziemnomorskiej oraz w innych kuchniach na całym świecie. Jej bogactwo składników odżywczych i korzyści dla zdrowia sprawiają, że jest to cenny element diety.

Oliwa z oliwek jest znana ze swojej zawartości tłuszczów nienasyconych, zwłaszcza kwasu oleinowego. Tego rodzaju tłuszcze są korzystne dla zdrowia serca i mogą pomóc w obniżaniu poziomu cholesterolu LDL (złego cholesterolu). Oliwa z oliwek zawiera w swoim składzie także przeciwutleniacze.

Warto pamiętać, że najlepsze efekty zdrowotne osiągniesz wybierając extra virgin oliwa z oliwek, która jest najmniej przetworzona i zachowuje najwięcej składników odżywczych. Oliwę z oliwek można wykorzystywać jako dodatek do sałatek, gotowanych potraw, a także do marynat i dressingów.

Czosnek

Jak żyć zdrowo. Jedz czosnek. To naturalny antybiotyk. Wspaniale wzmacnia odporność.
foto: unsplash.com, Mike Kenneally

Czosnek zawiera związki siarkowe, w tym allicynę, które mają działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze. Pomaga to w walce z infekcjami i wspiera układ odpornościowy. Czosnek zawiera też przeciwutleniacze i związki przeciwzapalne, które mogą pomagać w łagodzeniu stanów zapalnych w organizmie. Dzięki swoim właściwościom przeciwwirusowym i przeciwbakteryjnym, czosnek może wspomagać zdrowie dróg oddechowych i zmniejszać ryzyko infekcji.

Czosnek można spożywać na różne sposoby, na przykład surowy, gotowany, w formie suplementów lub jako składnik potraw.

Cynamon

cynamon w laskach
Fot: Mae Mu, Unsplash

Cynamon to przyprawa pochodząca z kory drzewa cynamonowego. Ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. Dodanie cynamonu do diety może pomóc w regulacji poziomu cukru we krwi oraz poprawić metabolizm.

Cynamon można dodawać do różnych potraw, napojów, deserów i nawet smoothie. Ważne jest jednak, aby spożywać cynamon w umiarkowanych ilościach, ponieważ duża dawka może spowodować niekorzystne skutki dla organizmu.

Quinoa

Superfoods
Fot. Sonny Mauricio. Unsplash.com

Quinoa jest uważana za jedno z wiodących superfoods ze względu na swoją wyjątkową zawartość składników odżywczych i liczne korzyści zdrowotne. Nazwę wymawia się „kin-wa”. Nasiona są spożywane jako zdrowa i pożywna alternatywa dla zbóż.

Quinoa jest wszechstronnym składnikiem, który można wykorzystywać w sałatkach, daniach głównych, zupach i innych potrawach. Jest łatwa w przygotowaniu i może być częścią zrównoważonej diety.

Matcha

Matcha
Fot. Matcha & CO. Unsplash.com

Matcha jest jednym z wyjątkowych superfoods, które zdobywa coraz większą popularność ze względu na swoje unikalne właściwości i korzyści zdrowotne. Matcha to rodzaj zielonej herbaty, która jest mielona na proszek, a następnie rozpuszczana w wodzie lub innych płynach. Pochodzi z Japonii i jest stosowana w tradycyjnej japońskiej ceremonii picia herbaty

Przeczytaj to: Odkrywamy sekrety japońskiej herbaty matcha.

Superfoods podsumowanie

Pamiętaj, że nie ma jednego magicznego składnika, który zapewni doskonałe zdrowie. Ważne jest utrzymywanie zrównoważonej diety, która zawiera różnorodne źródła składników odżywczych. Superfoods stanowią jedynie dodatek do pełnowartościowego odżywiania, które powinno uwzględniać różnorodność i umiarkowanie. Przed wprowadzeniem większych zmian w diecie zawsze warto skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem.


REKLAMA

Czytniki e-book - porównaj na Ceneo

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.