Psst! Gdzie się tak spieszysz? Zwolnij.

Jak być szczęśliwym? 20 sposobów na szczęśliwe życie.

jak być szczęśliwym
fot. Catalin Pop, unsplash

W dzisiejszych czasach jesteśmy przytłoczeni ogromną ilością obowiązków. Ich natłok powiększa się z dnia na dzień, z miesiąca na miesiąc, z roku na rok, a przecież doba nie jest z gumy. Ta codzienna pogoń sprawia, że czujemy się coraz bardziej zestresowani. Mamy dla siebie coraz mniej czasu, a coraz większy poziom stresu sprawia, że zagłębiamy się w rozważaniach o szczęściu. Nie tak przecież wyobrażaliśmy sobie nasze życie, prawda? W takim razie jak być szczęśliwym? Czy można nauczyć się żyć szczęśliwie?

Znajdź czas dla siebie

Nigdy nie zaznasz szczęścia jeśli nie uda ci się odnaleźć czasu dla samego siebie. Wykonując codzienne obowiązki zachowujemy się jak roboty i nie mamy chwili nawet na odrobinę refleksji.

Aby móc odnaleźć poczucie szczęścia i zadowolenie regularnie poświęcaj momenty swojego życia na relaks. Nie czuj się z tym samolubnie, nie oskarżaj się, że to nie pora na odpoczynek. Uczynienie czasu dla siebie priorytetem sprawi, że staniesz się bardziej produktywny, zniwelujesz poziom stresu i poprawisz swoje ogólne samopoczucie.

A jak wykorzystać czas dla siebie? Możesz robić wiele rzeczy. Możesz na przykład czytać książkę, biegać albo po prostu uciąć sobie miłą drzemkę pod ciepłym kocem.

Bądź uważny

Spotkałeś się kiedyś z terminem Mindfulness? To jest właśnie tak zwana uważność. Jeśli robisz cokolwiek postaraj się skoncentrować tylko na tej konkretnej czynności. Na przykład jeśli idziesz na spacer do lasu to skup się na otaczającej cię przyrodzie. Nie myśl w tym czasie o obowiązkach jakie masz do zrobienia, czy o problemach które cię właśnie trapią. Weź głęboki oddech, poczuj zapach lasu, usłysz śpiew ptaków. Skoncentruj się na byciu tu i teraz. Mindfulness to postawa życiowa wywodząca się tradycji buddyjskich, która ma na celu redukcję stresu.

Przeczytaj też: Jak wprowadzić trening mindfulness do swojego życia

Słuchaj muzyki

Jest wiele sposobów na to jak być szczęśliwym. I raczej nie o pieniądze tu chodzi a o małe rzeczy, które sprawią że uwolnisz w swoim organizmie endorfiny. Słuchanie muzyki to świetny sposób na solidną dawkę „hormonu szczęścia”. Zostało to udowodnione naukowo. Dowiedziono nawet, że muzyka relaksacyjna wpływa na zmniejszenie dolegliwości bólowych oraz sprzyja odprężeniu. Słuchaj więc muzyki na zdrowie i bądź bardziej szczęśliwy.

Uśmiechaj się

Jeśli jesteśmy już przy uwalnianiu endorfin to pamiętaj o tym aby dużo się śmiać. Śmiech to też udowodnione naukowo remedium na wszystkie bolączki. Śmiech odstresowuje, uwalnia w naszym organizmie endorfiny i hamuje wydzielanie kortyzolu, czyli hormonu stresu. Uśmiechaj się więc codziennie jak najczęściej.

Przeczytaj też: Takie komedie, że aż boki zrywać, czyli ranking najlepszych filmów rozśmieszających.

Znajdź hobby

Posiadanie hobby ma wiele zalet, które przyczyniają się do tego że jesteśmy szczęśliwsi. To przede wszystkim sposób na poświęcenie czasu samemu sobie (patrz punkt 1). Hobby pozwala nam oderwać się od codziennych spraw. To także idealny trening Mindfulness.

W ramach hobby możesz na przykład popracować w ogrodzie, nauczyć się gotować, zająć się malowaniem obrazów czy wybrać się na ryby. Najważniejsze jest aby dzięki pasjom oderwać się chociaż na chwilę od codziennych obowiązków i problemów. Wszystko co będziemy robić i sprawi, że poczujemy się lepiej, warte jest każdej minuty którą na to poświęcimy.

Przeczytaj też: Chcesz mieć nowe, nietypowe hobby? Proszę bardzo!

Uprawiaj sport

Może to być jakakolwiek aktywność fizyczna. Ważne jest to abyś się przy tym mógł porządnie zmęczyć. Już po 30 minutach uprawiania sportu w twoim organizmach podniesie się znacznie poziom endorfin. A jaką aktywność fizyczną wybrać? Może nią być bieganie, pływanie, jazda na rowerze, niedoceniany marsz czy po prostu zwykły spacer. Możliwości jest wiele. Nie ma wymówek!

Dzięki codziennej aktywności fizycznej będziesz mieć lepszy nastrój, lepszy sen, lepszą koncentrację i dużo większą odporność. Jak być szczęśliwym? Uprawiaj sport – taki na miarę twoich możliwości.

Zdrowo się odżywiaj

Niezdrowe odżywianie prowadzi do chorób cywilizacyjnych, otyłości, a to pociąga za sobą także słabą kondycję zarówno tą fizyczną jak i mentalną.

Jak sam widzisz odpowiednia dieta ma niebagatelny wpływ na nasze samopoczucie. Staraj się więc odżywiać zdrowo. Będziesz wtedy mieć więcej energii. Innymi słowy będzie ci się w życiu więcej chciało. A co jeść by być bardziej szczęśliwym?

Włącz do swojej diety produkty z listy tak zwanych superfoods i kiszonki. Jedz więcej warzyw i owoców. Unikaj za to fast foodów oraz smażonych i tłustych potraw.

Czytaj książki

Czas z książką to te chwile, które możesz spędzić sam ze sobą. Chociaż brzmi to egoistycznie to tak naprawdę każdy z nas powinien znaleźć momenty zarezerwowane tylko dla siebie. Dzięki dobrej książce będziesz w stanie wyłączyć się na chwilę od problemów. W tym czasie też zdobędziesz nową wiedzę, przeżyjesz emocje, poprawisz swoją pamięć i koncentrację. A przede wszystkim dasz sobie odrobinę szczęścia. Spędzaj więc czas z książką częściej.

Wyśpij się

Brak snu może prowadzić do wielu groźnych schorzeń. Jeśli więc czujesz się ciągle zmęczony znajdź czas na regenerację. Czasami aby lepiej się poczuć wystarczy jedynie krótka drzemka. Gdy przestaniesz zawalać przysłowiowe nocki poczujesz się zdecydowanie lepiej. Poprawi się twoja cera, będziesz zdrowszy, poprawisz swoją koncentrację, zmniejszysz poziom stresu, a w konsekwencji poczujesz się szczęśliwszy.

Doceniaj pozytywne chwile

Naucz się doceniać dobre rzeczy, które ci się przytrafiły. Nawet jeśli nie jest ich dużo to na pewno takie są. Doceniaj te chwile i bądź za nie wdzięczny. Możesz założyć notatnik w którym będziesz zapisywać pozytywne wydarzenia. Najlepiej robić to tuż przed snem. Taka metoda pomoże ci lepiej zasnąć. Nie będziesz sobie zaprzątać głowy problemami. Przeglądaj te notatki regularnie, zwłaszcza gdy masz gorszy dzień. Twoja koncentracja zostanie skierowana na to co przydarzyło ci się pozytywnego w życiu, a nie na negatywne myśli.

Ciesz się z małych rzeczy

W książce „Hygge – klucz do szczęścia” autorstwa Meik Wiking pada stwierdzenie:

Nie można kupić szczęścia, ale można kupić ciasto, a to prawie to samo

To najtrafniejsze objaśnienie tego co kryje się za powyższą maksymą. Aby zaznać szczęścia musisz nauczyć się cieszyć z małych rzeczy. Z posiłku, z ogniska spędzonego w gronie dobrych znajomych, z niedzielnego obiadu u babci.

Podróżuj

Podróżowanie to świetny sposób na bycie szczęśliwym. Co prawda nie wszyscy możemy sobie pozwolić na to by ciągle podróżować jednak by poczuć szczęście rób to po prostu jak najczęściej. Mogą to być weekendowe wypady, a nawet jednodniowe wycieczki.

Przeczytaj też: Wakacje bez pieniędzy. Jak zaplanować wyjazd z małym budżetem?

Medytuj

Wystarczy, że poświęcisz na medytację 15 minut dziennie, a z czasem docenisz ten rodzaj relaksu. Dzięki medytacji możesz się wyciszyć oraz rozluźnić.

Jak medytować? Możesz na przykład zacząć uprawiać jogę. Kwadrans jogi sprawi, że opuści cię stres, a przy tym poprawisz postawę swojego ciała. Możesz też zacząć malować mandale.

Planuj miłe rzeczy

Szczególnie w gorszych momentach warto zaplanować coś miłego. Może to być wyjście do kina ze znajomymi albo najbliższy wyjazd wakacyjny. Nie zaprzątaj sobie głowy nieprzyjemnymi myślami. Skup się na rzeczach przyjemnych i bądź szczęśliwszy.

Sprawiaj sobie drobne przyjemności

Drobne przyjemności poprawią twój nastrój, a im więcej ich będzie tym dzień będziesz mógł zaliczyć do bardziej udanych. O czym mowa? Może to być pyszna kolacja, wieczorna gorąca kąpiel albo komedia obejrzana z drugą połówką.

Przeczytaj też: Drobne przyjemności, dzięki którym dzień stanie się lepszy.

Pielęgnuj relacje międzyludzkie

Dbaj o najbliższą rodzinę, ale nie zapominaj również o pielęgnowaniu dobrych relacji z twoimi dalszymi znajomymi. Relacje międzyludzkie są niezbędnym elementem szczęśliwego życia. Ludzie, których nie dotyka samotność są bardziej szczęśliwi. Na relacjach międzyludzkich skorzysta także twoje ciało i umysł. Kontakty międzyludzkie opóźniają procesy starzenia się naszego organizmu i podnoszą naszą samoocenę.

Nie bój się doświadczać nowych rzeczy

Podejmuj nowe wyzwania, doświadczaj nowych rzeczy. Nie bój się tego. Nowe doświadczenia uruchamiają ogromną ilość endorfin w naszym organizmie. Przełamuj swoje bariery, ale pamiętaj żeby nie robić niczego wbrew sobie. Wiedz jednak, że czasem warto wyjść ze swojej strefy komfortu po to by na końcu przyznać, że było fajnie!

Kochaj to co robisz

Jeśli będziesz robić to co kochasz zawsze będziesz szczęśliwy. Realizuj więc swoje pasje i marzenia. Dąż do tego by robić w życiu to na czym naprawdę ci zależy. Niech celem będzie realizowanie twojej pasji, a nie pieniądze. Gdy będziesz robić coś z zamiłowaniem, być może z czasem pieniądze przyjdą z tego same.

Nie porównuj się

Media społecznościowe mogą wywoływać u nas zaniżone poczucie wartości. Wszystko przez idealne zdjęcia, które codziennie oglądamy. Zdjęcia idealnych ludzi, idealnych wnętrz, idealnych potraw…wszystkiego. Musisz zdać sobie sprawę, że życie wcale nie jest tak idealne jak na zdjęciach, a większość tego co widzisz w internecie to jedynie sztucznie wykreowany świat. Nie porównuj się więc z celebrytami, z ich życiem ze zdjęć, bo przez to możesz poczuć się gorzej. Skoncentruj się na sobie i zaakceptuj siebie takim jakim jesteś.

Pomagaj innym

Pomaganie innym może dawać dużo szczęścia. Rób to bezinteresownie i czerp z tego jak najwięcej satysfakcji. Pomaganie innym otworzy ci oczy na to jaki jest świat i czego w nim tak naprawdę potrzeba. Być może czasem zbyt mocno się nad sobą użalasz. Pomagając ludziom w gorszej sytuacji życiowej zdasz sobie sprawę z tego, że twoje problemy są mało istotne. Niosąc pomoc innym uczymy się być szczęśliwszymi.

Wolontariat daje ogromną satysfakcję
fot: Cristi Tohatan, unsplash.com

Jak być szczęśliwym? Recepta

Czy istnieje recepta na to jak być szczęśliwym? Oczywiście że nie. Jeśli jednak przysposobisz sobie chociaż niektóre z tych rad to z pewnością poczuje się szczęśliwszym. Poszukiwanie szczęścia to proces ciągły i długotrwały. Dla jednych będzie to czas spędzany z rodziną, dla innych dobra książka przy kawie. Ważne jest by umieć poświęcić czas tylko sobie. Skoncentrować się na tym co sprawia ci przyjemność. Tego w obecnych czasach najbardziej nam brakuje. Nie pozostaje nam nic innego jak życzyć Ci dużo szczęścia.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.